Sidor

söndag 31 mars 2013

Sommartid och sommarmöbler

Vi har ställt fram klockorna till sommartid, det är påskhelg och solen strålar från en klarblå himmel. Vi är nog många som njutit i trädgårdar, uterum, vid havet och i naturen. Har du ställt fram några sommarmöbler ännu?

En av mina favoritmöbler för trädgården är den klassiska Adirondackstolen från början av 1900-talet. Stolen designades av Thomas Lee som var på semester i Westport i nordöstra USA. Han tog fram en enkel stolmodell som skulle passa utomhus vid sommarhuset. Adirondackbergen gav stolen dess namn.

En populär klassiker har förstås många efterföljare. Modellen har med åren utvecklats till att ha svängt ryggstöd och formad sits för ännu bättre sittkomfort.


 De charmigaste varianterna av denna stol jag sett är nog ändå de här helt unika, tillverkade av drivved, stående på en grässlänt blickande ut mot Stilla Havet längs Oregonkusten.

Någon dag längre fram i vår ska jag ge mig på min egna tolkning av Adirondackstolen, jag har ju sedan länge en beskrivning... Lovar att visa bilder på resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar